خرید و فروش اقساطی :
در دنیای امروز به دلیل وجود کالاهای متنوع و با کیفیت بالا، واحدهای تجاری برای فروش کالا و جذب مشتری بیشتر و برای گسترش دامنه فعالیت و افزایش حجم فروش و در نتیجه کسب سود منطقی، ناگزیر به فروش کالاهای خود به صورت اقساطی می باشند.
از سوی دیگر برخی از مشتریان نیز تمایل به خرید کالای مورد نیاز خود را داشته ولی توان مالی برای خرید نقدی ندارند.
یکی از راه های جذب چنین مشتریانی اجرای طرح های فروش اقساطی است، بدین ترتیب که مشتری به جای پرداخت نقدی بهای کالا به طور یکجا، به تدریج و در مدت طولانی تری اقدام به پرداخت می نماید.
عادت! یکی از نکته مهم در فروش اقساطی، عادت مشتریان به خرید اقساطی با توجه به شرایط اقتصادی، از ماست.
تورم! یکی دیگر از مهمترین نکته هایی که در فروش اقساطی باید به آن توجه کرد ، تورم در اقتصاد کشور است. حاشیه سود باید با تورم واقعی سالیانه کشور متناسب باشد.